perjantai 27. marraskuuta 2015

Baccano! - ei kerta kuolleeksi tee

Arvostelu numero neljä on vuoden 2007 antia, nimeltä Baccano!. 

Tarina

Vuonna 1711 ryhmä alkemistejä manaa esiin demonin, jotta he saavat käsiinsä elämäneliksiirin. Demoni kertoo heille, että kuolemattoman voi tappaa vain toinen kuolematon laittamalla käden tämän pään päälle ja imemällä tämän sisäänsä. Kaikki laivassa olijat juovat juomaa ja heistä tulee kuolemattomia. He sopivat keskenään että he olisivat ainoat kuolemattomat, yksi, Szilard Quates, kuitenkin vastustaa aatetta. Kaikki ei sujukaan suunnitellusti, vaan laivassa oleva petturi Szilard tappaa muutaman kuolemattoman ja katoaa jälkiä jättämättä. Välttääkseen toisiaan muut kuolemattomat hajaantuvat ympäri maata.

Tarina hyppää 1930 luvun alkupuolelle, jolloin Szilard juonii juoniaan ja yrittää valmistaa ikuisen elämän eliksiiriä. Mafiat pyörittävät bisnestään ja samalla myös Flying Pussyfoot-juna aloittaa legendaarisen matkansa, mutta ei aikaakaan kun junassa tapahtuu kummia ja kuolemattomien on kohdattava toisensa.


Arvostelu

Baccanoa aloin kastomaan sen alkutunnarin perusteella. Enkä sen puoleen tiennyt lainkaan millainen tämä sarja olisi. Odotin alkutunnarin perusteella jotain aivan muuta, en vain enää tiedä mitä (en ainakaan kuolemattomuudella leikkimistä). Sarja poikkeaa juoneltaan muista samankaltaisista sarjoista, sillä siinä ei kuitenkaan painosteta hahmojen kuolemattomuuteen liikaa. Se keskittyy ennemminkin tarinan kuljetukseen ja hahmoille tapahtuviin asioihin. Pakko sanoa, että idea tuntui tuoreelta ja erilaiselta. Aluksi luulin, että sarja alkaa muuttua etsitään-vastalääke-kuolemattomuuteen-tyyppiseksi melodraamaksi, mitä mediat on jo valmiiksi täynnä. Onneksi olin väärässä. 

Baccanolla ei ole aluksi minkäänlaista päämäärää tai juonta, vaan siinä vain seurattiin maailman menoa ja ihmisten eli pääasiassa kuolemattomien toimia. Sarjan edetessä sarjalle kehkeytyy ns. parikin päämäärää, sillä tarina seuraakin lopuksi kolmea juonta yhden sijasta, jotka lopuksi nivuttautuvat yhdeksi isoksi kokonaisuudeksi. Sarjan tvisti on siinä, että sen juoni hyppii eri vuosien välillä. Tämä hämäsi minua vähän aluksi, mutta loppujen lopuksi se oli toteutettu niin mainiosti, että katsoja kuin katsoja pysyy mukana. Tähän totuttelemiseen saattaa toisaalta mennä jonkin aikaa. juonta voisi myös verrata Higurashiin, sillä se ei paljasta kaikkia korttiaan heti, vaan katsojalle on annettu vapaus miettiä itse. Se tekeekin sarjasta kiinnostavan ja jännittävän, kun joutuu kieli keskellä suuta odottamaan seuraava käännettä. 



Sarjalla on myös mielenkiintoinen tapa esittää kuolemattomat. Sarjan kuolemattomat elävät omilla tahoillaan omaa elämäänsä, omalla tavallaan. He ovat kuitenkin huomanneet ettei kuolemattomuus ole mitään maallista herkkua, sillä siihen liittyy huomattavia haittoja. Kuolemattomalla ei voi olla pysyvää identiteettiä, sillä pelko paljastumisesta on suuri ja tuleminen toisen kuolemattoman tappamaksi ei kuulosta kiehtovalta. Vaikka osa heistä jopa toivoisi sitä. Katsojalle ei aluksi edes paljasteta, että kuka on kuolematon ja kuka on tavallinen kuolevainen, vaan se joko paljastetaan yllättäen, kun katsoja jo luulee, että kyseinen hahmo on nyt vainaa mutta nouseekin hetken päästä takaisin elävien kirjoihin, tai sitten salakavalasti, pikku hiljaa vihjaamalla. Ohjaaja Takahiro Omori on tehnyt loisto työtä juonen kuljetuksessa ja tauotuksessa. Hänet on myös nähty ohjaajan roolissa tunnetuissakin projekteissa, kuten Durarara!! sekä Princess Jellyfish. 
Hän on juonen kuljetuksen lisäksi onnistunut erinomaisesti tasapainottelemaan huumorin ja jännityksen välillä. Sarja ei heittäydy liian synkäksi ja raskaaksi, muttei silti paiskaa liiallista huumoria kehiin. Kritisoin usein sitä, kuinka huumori pilaa tunnelman väärin sijoitettuna, mutta Baccanossa sillä on oma paikkansa ja keventää tunnelmaa aina välillä.



Sarjalla on hyvin laaja hahmokaarti, josta jokainen on esillä enemmän tai vähemmän. Mikään hahmoista ei jää kuitenkaan turhaksi, vaan jokaisella on oma tehtävänsä ja paikkansa. He ovat myöskin kiinnostavia. Ja vaikka heidän kaikkien taustatarinaa ei kerrokaan, niin saa kastoja heistä irti kaiken tarvittavan. Kerron vähän joistakin lempihahmoistani.
Isaac Dian ja Miriam Harvent ovat idioottipariskunta, jotka ryöstelevät pankkeja ja rikkaita ihmisiä. Heitä seuratessa ei voi olla hymyilemättä ja nauramatta ja välillä taas ei voi olla ihmettelemättä sitä, kuinka he eivät jää kiinni mistään ja he jollain ilveellä aina onnistuvat toimissaan. Suurin osa huumorista irtoaakin heidän takiaan. He ovat hölmöjä ja tunteellisia hönttejä ja vaikka he ovatkin varkaita, ovat he kilttejä ja sydämellisiä ihmisiä. Heidän hahmonsa ovat niin vilpittömiä ja jotenkin aina haluaisi liittyä mukaan heidän toheltamiseen. Isaac on kaksikon aivot ja usein suunnittelee kaiken. Hän ei ole Miriamin tavoin penaalin terävin kynä, vaikkakin on persoonaltaan valloittava. Hän on korviaan myöten rakastunut Miriamiin. Hän innostuu kaikesta helposti ja on aina kaikessa täysillä mukana. Ensin luulin häntä pelkuriksi, mutta hän osoittautuikin rohkeaksi ja verrattomaksi partneriksi. Miriamista minulla ei ole yhtä hyviä ensivaikutelmia kuin Isaacista. Pelkäsin, että hän paljastuu ärsyttäväksi, hyperaktiiviseksi ja kimittäväksi letukaksi, joka ei saa mitään aikaan. Hän kuitenkin paljastui Isaacin lisäksi hahmoksi joka pitää sarjaa menossa. Hän on aina valmis kannustamaan Isaacia ja aina innoissaan mukana, jos tämä keksii jonkin uuden suunnitelman. Hän Isaacin tavoin hyvin sympaattinen hahmo, jonka menoa on hauska seurata. Hän on aina iloinen ja positiivinen, sekä hyvin lempeä. Hän on myös välillä hyvin naivia. Hauskinta näissä kahdessa on se, kun he (SPOILER!!) eivät edes tajua olevansa kuolemattomia. 
Fido Prozhainezo on komea nuori salapoliisi, joka kollegansa Maiza Avaron kanssa tekee hommia. Hän omaa herrasmiesmäisen käytöksen eikä unohda niitä tiukan paikankaan tullen. Häneen persoonansa on vähän hupsu, mutta hänessä on jotain poikamaista ja nokkelaa. Vaikka hän ei vedä vertoja Isaacille ja Miriamille, niin on hän kiinnostava ja samaistuttava hahmo.
 Muita kiinnostavia hahmoja ovat mm. tappamisesta nauttiva Ladd Russo, toinen lempipariskuntani Nice Holystone ja Jacuzzi Splot (heidän suhteensa vasta kiinnostava onkin) sekä mafiapomon poika Luck Gandor.

Isaac ja Miriam taas vauhdissa! :)
Baccanon animaatio erottuu massasta. Se on samalla niin yksinkertaista ja pelkistettyä, mutta samalla niin tarkkaa ja luovaa. Siinä ei olla liioiteltu, vaan animaattorit ovat pidättäytyneet simppelissä ja selkeässä, mikä on mielestäni eduksi sarjalle. Hahmojen toteutus on erinomaista. Ne ovat hyvin karkeita ja sarjakuvamaisia, vaikka samalla ne ovat aika realistisia, sillä niiden ruumin rakennetta tai kasvoja ei olla ylimitoitettu. Hahmoissa on myös huomattavia ulkonäkö eroja ja hahmot on helppo erottaa toisistaan sarjan aikana. Niiden ulkonäkö sopii oivasti 30-luvun henkeen, jolloin miehillä oli pulisongit ja naisilla mekot (usein miten). Sarja kuitenkin rikkoo rajoja, sillä osalla naisista nähdään housuissa, mikä ei todellakaan ollut tuohon aikaan suotavaa. Hahmojen liikkuvuus on myöskin sulavaa ja animaatio hyvää. Varsinkin toimintakohtaukset on tehty hyvin. Studio Brain´s Base teki myös hyvää työtä taustojen kanssa. Vaikka sarjan miljöönä toimii pääsääntöisesti joko juna tai kaupunki, on ne silti toteutettu hyvin. Positiivista, että Baccano on näin hyvin tehty.

Jos sarjalla jotain heikkouksia on, niin se on musiikki. Se on melko mitäänsanomatonta, eikä oikeastaan herättänyt minkäänlaisia tunteita. OST:stä ei jäänyt mitään käteen, vaikka se ajaakin asiansa. Musiikkista tulee mieleen 50-luvun klubit joissa soitettiin jazzia taukoamatta. Tunnelman luomiseen musiikki on hyvää, mutta muuten vähän meh. Alkutunnari Guns and Roses oli aluksi sellainen biisi, mistä en pitänyt lainkaan. En sen animaatiosta kuin myöskään kappaleesta. Mutta mitä enemmän kuuntelin sitä sen enemmän aloin siitä pitämään. Alkutunnarin animointi on yksinkertainen ja siinä esitetty sarjalle keskeisesti tärkeät hahmot. Se myös ovelasti huijaa katsojaa, sillä tunnarissa esiintyy hahmo joka on sarjan kannalta tärkeä, mutta jota ei kuitenkaan nimetä. Muuten alkutunnarin animointi on ihan hyvää. Sarjan lopputunnari oli pettymys. Vaikka Kaori Odan laulama kappale Calling on kaunis ja herkkä, niin ei se ollut mitenkään erikoinen. Mutta erityisesti olin pettynyt tunnarin animaatioon. Se vaikutti nopeasti tehdyltä, eikä siihen oltu laitettu aikaa. Se seuraa alkutunnarin jäljessä, sillä siinä jokaisen hahmon kasvot lipuvat ruudun ohi. Mutta se tausta ja se junanrata vainoavat minua ikuisesti. Se on vain niin halvan ja tylsän näköinen, kun vertaa sarjan muuhun animaatioon, mikä on huimasti parempaa. Kova kolaus sarjalle.
 
Ha haa! I´m behind you, bastard!
Tuomio

Baccano on ehdoton katsottava jokaiselle animeharrastajalle. Sarjan juoni on kurottu upeasti kasaan. Se jaksaa yllättää juonenkäänteillään, eikä se iske kaikkia kortteja pöytään heti. Ohjaaja on osannut tasapainottaa sarjan jännityksen ja huumorin erinomaisesti, eikä sarja muutu liian raskaaksi tai liian humoristiseksi. Sarja ei pyöri ainoastaan kuolemattomuuden ympärillä, vaan se keskittyy enemmän ihmisiin ja tapahtumiin. Jättää katsojalle ajattelemisen varaa. 
Sarjan hahmot ovat mielenkiintoisia ja jokainen tuo sarjaan jotain uutta. Ne ovat sympaattisia ja niihin on helppo samaistua. Hahmot on myös helppo erottaa toisistaan sekä ulkonäön että persoonallisuuden avulla. Jokainen löytää varmasti oman lempihahmonsa. 
Animaatio on sujuvaa ja selkeää ja hahmojen liikkeet ovat sulavia. Hyvin yksinkertainen ja realistinen hahmo desing erottuu joukosta ja sopii sarjan henkeen. Tarinan miljöö on suppea, joten Baccanon taustat eivät päässet oikeuksiinsa, vaikka ajavat asian hyvin.
Sarjan suurin heikkous on musiikki, mikä ei tee kovin suurta vaikutusta. Alkutunnarin musiikki ja animaatio on hienoa ja simppeliä. OST oli perinteistä jazzia suoraan 50-luvulta, mikä ajoi asiansa ja oli ihan ok kuunneltavaa, vaikka se ei saanut herätettyä tunteita. Lopputunnarin kohdalla saattaa kokea kitkerän pettymyksen varsinkin animaation suhteen. Kaunis kappale, mutta ei sovi teemaan eikä sekään kauheasti hetkauta. 

Kokonaisuudessaan Baccano ei ole täydellinen, mutta aivan mahtava katsomiselämys. Ei varmasti sovi kaikille suhteellisen raakuuden takia ja jakaa varmaan mielipiteitä niin taiteeltaan, kuin myös juoneltaan. Ennakkoluuloista huolimatta kannattaa kuitenkin tutusta, sillä se saattaa yllättää.

Arvosana: 8,2/10




PS: Isaac ja Miriam rulettaa!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti