sunnuntai 31. tammikuuta 2016

Henkilöt tutuiksi: Hayao Miyazaki

Elikkä joo... tässäpä tämä nyt alkava uusi spesiaali on. Alun alkaen minun teki  mieli tehdä analyysejä Disney-elokuvista, sillä olen animen lisäksi kova Disney-elokuvien kuluttaja. Tämä idea kuitenkin saa hautua vielä mieleni sopukoissa, eli ehkä joskus sitten. Monet jotka katsovat animea, lumoutuvat vain usein sarjan animaatiosta, musiikista, hahmoista tai näistä kaikista, että ne tärkeät henkilöt sarjan takana unohtuvat. Itsellä ei ollut moneen vuoteen sen jälkeen kun aloin animea katsoa, mitään väliä kuka oli animen ohjannut, kuka antoi hahmoille äänensä tai kuka huolehti sarjan musikkista. Oikeastaan meikäläistä ei vain kiinnostanut. Olen ottanut nämä tekijät huomioon vasta nyt parin viime vuoden aikana. En tiedä kuinka paljon teitä yleensäkään kiinnostaa lukea henkilöistä jotka ovat animen takana, mutta näillä mennään ainakin niin kauan, kun intoa piisaa. Yritän mahdollisimman paljon saada kirjoitettua kaikista henkilöistä, mutta kuten varmaan tiedätte, tietoa on hyvin rajallinen määrä, joten jotkin tekstit saattavat jäädä lyhyiksi. Sisällytän tähän uuteen "sarjaan" myös mangakat ja kaikkia muitakin hahmoja, keitä koen tärkeäksi animen, mangan tai animaatioden kannalta.

Aloitetaan varmaan jokaiselle tutusta anime-elokuvien ohjaajasta eli Hayao Miyazakista.


Hayao Miyazaki syntyi vuonna 1941 Tokiossa. Hänellä oli jo nuoresta asti ollut haave, että hän työskentelisi animaation parissa. Hän aloitti unelmiensa seuraamisen jo vuonna 1963 Toei Douga-studiolla animaattorina, jolloin hän oli vasta 22 vuotias. Miyazaki herätti heti alusta asti huomiota, sillä hän oli uskomattoman lahjakas jo nuorella iällä ja hänellä oli aina ideoita uusia elokuvia ja sarjoja varten.

Vuonna 1971 hän vaihtoi Studio A Pro:hon yhdessa Isao Takahatan kanssa ja sieltä he siirtyivät kahden vuoden päästä Nippon Animationiin. Hänen ensimmäinen TV-sarjansa, Mirai Shonen Conan, esitettiin vuonna 1978. Vajaan vuoden kuluttua hän vaihtoi taas studiota ja siirtyi Tokyo Movie Shinshaan, valmistelemaan ensimmäistä anime-elokuvaansa, Lupin Cagliostron-linnaa. Elokuva sai ensi-iltansa samana vuonna ja se oli menestys Japanissa. Hänen ensimmäinen suuri menestys oli kuitenkin Tuulen laakson Nausicaä, joka valmistui vuonna 1984 ja joka oli hänen ensimmäinen elokuva jossa hän toimi sekä käsikirjoittajana että ohjaajana. Tuulen laakson Nausicaä perustuu hänen omaan mangaansa, jonka hän aloitti pari vuotta ennen elokuvan valmistumista.
Nausicaän menestyksen johdosta Miyazakin nimi nousi otsikoihin ja Hayao perustikin nykyisen studionsa, Studio Ghiblin Nausicaän suosion innoittamana. Studio Ghiblin perustamisen jälkeen Hayao Miyazaki on tuottanut monia menestys elokuvia yhdessä Takahatan, sekä Toshio Suzukin kanssa.

Liikkuva linna-elokuvassa Studio Ghibli oli siirtynyt tietokone animointiin. Ponyo rantakalliolla-elokuvassa oli palattu kuitenkin takaisin perinteiseen käsipeliin, sillä Miyazakin mielestä tietokonegrafiikalla tehty ei ole yhtä vaikuttavaa eikä tee samalla tavalla vaikutusta kuin käsin tehty animaatio.
Kaikki Miyazakin tuotannot ovat jollain tavalla omaleimaisia ja massasta tunnistetavia. Hänen elokuvissaan mm. painottuu luonnonsuojelu ja monet niistä käsittelevätkin ihmisen ja luonnon välistä sudetta ja luonto onkin aina ollut suuressa roolissa hänen elokuvissaan. Hänen elokuvansa ovat aina olleet moniulotteisia ja arvoituksellisia, eikä niissä usein ole perinteistä mustavalkoista "hyvää ja pahaa", sillä Miyazakilla on aina ollut tapana esitellä jopa elokuvien "pahojen" hahmojen hyvät puolet ja jopa esittää heidät maan pelästäjinä. Hänen elokuvansa ovatkin aina olleet tulkinnan varaisia ja tämä seikka erottaakin hänen tuotantonsa länsimaisista elovista, joissa pahis on paha ja hyvä hyvä. Miyazakin elokuvat nojaavat myös useasti tiettyyn hullunkurisuuteen sekä yliluonnolliseen; esimerkiksi elokuvassa Henkien kätkemä, sen hahmot ovat täysin mielikuvituksellisia, eivätkä nämä muistuta ollenkaan mitään Japaninkaan perinteisiä satuhahmoja. Aina kun Miyazaki on antanut haastattelun, hän aina kertonut inhoavansa työtänsä. Kuitenkin hän on sen lisäksi painottanut nauttivansa kuvien luomisesta.

Yksi Studio Ghiblin tunnetuimmista elokuvista on Naapurin Totoro. Sen pohjalat tehtiin lukuisia oheistuotteita, jotka vain kasvattivat elokuvan suosiota. Myös studion ja Miyazakin suosio nousi elokuvan myötä. Totorosta tuli myös studion maskotti sekä tavaramerkki ja se nähdäänkin useiden elokuvien alussa.
Miyazaki on kunnostautunut myös pikkulasten animoinnissa ja mm. kriitikko Leena Virtanen sanoo, että Miyazaki on erityisen lahjakas kuvaamaan lasten ilmeitä ja eleitä. Tästä huolimatta hänen elokuvansa eivät ole varsinaisia lastenelokuvia, sillä niissä on aina jokin sanoma ja jotkin hänen tuotannoistaan ovat hyvin jännittäviä ja aikuisemmalle ikäpolvelle suunnattuja.
Miyazakin suuri intohimo on myös tunnetusti lentäminen ja lentokoneet ja tämä näkyykin hyvin usein hänen elokuvissa mm. Porco Rosso. Hänen elokuvansa eivät myöskään yleensä sijoitu Japaniin vaan jonnekin Euroopan maahan. Myös elokuvien rakennukset ovat tyypillisesti Eurooppalaisia, eivätkä niinkään Japanilaisia.

Prinsessa Mononoken valmistuttua vuonna 1997, Miyazaki ilmoitti jäävänsä eläkkäälle. Hän oletti tuolloin, että se jäisi hänen viimeiseksi ohjauksekseen. Hän kuitenkin palasi eläkkeeltä, kun sai innoituksen ystävänsä tyttäreltä tehdä Henkien kätkemän. Se valmistui vuonna 2001 ja jättimenestys koko maailmassa ja se voitti useita palkintoja mm. Oscarin parhaasta animaatiosta. Vuonna 2013 Tuuli nousee-elokuvan valmistuttua Miyazaki ilmoitti toistamiseen jäävänsä eläkkeelle. Hänen nimensä kuitenkin liitetään yhä Japaniin ja animeen ja Miyazaki onkin tunnetuin animaattori Japanin ulkopuolella. Vaikka hänen elokuvansa eivät olekaan yhtä suosittuja maailmalla kuin Japanissa, ovat ne kuitenkin tunnetuimpia niin Euroopassa, kuten myös Amerikassa, kuin yksikään toinen japanilainen elokuva.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti