Noi ilmeet kertoo kaiken |
Esimerkiksi vaikka Disneyn ja Dreamworksin animaatiot. Disneyn viimeisin käsinpiiretty elokuva on vuonna 2009 julkaistu Prinsessa ja sammakko, eikä sen jälkeen olekkaan ilmestynyt vanhalla käsipelillä tehtyä leffaa. Ja tuskin enää tuleekaan ellei Disneyn väki saa jotain ihmeen pistosta. Toinen hyvä esimerkki on Dreamworks joka on tehnyt kaikki animaationsa 3D:nä jo vuodesta 2001 lähtien (viimeisin käsin tehty leffa on Joosef - unten kuningas).
Myös Japanissa ollaan päästy 3D-animaation makuun. Tähän asti, tai no, ainakin suurin osa 3D:n käytöstä on ollut pelkkää kokeilua, mutta itse olen ainakin huomannut, että sen määrä on ollut kovassa nousussa jo jonkin aikaa. Mm. idolisarja Love Live!:ssa kaikki tanssi ja laulukohtaukset oli tehty täysin 3D animoinnilla. Ja nyt alkaneella talvikaudella tapahtui se mitä me kaikki olemme pelänneet; anime-sarja on kokonaan animoitu 3D-tekniikalla. Kysessä on tietenkin kauhu-jännäri Aijin, joka sai ainakin meikäläisen suun loksahtamaan auki. Mitä voimme olettaa tästä? Sayonara 2D, welcome 3D.
Tästä näkee selvän eron 3D:ssä ja 2D:ssä. Varsinkin jos 3D on toteutettu surkeasti. |
English Translate:
This question has probably been at least every anime enthusiast in mind. Can it happen that 3D animation is sometimes replaces the distant future, 2D animation? How do I take this myself? Hmmm ... even though I would´t like to say this, but I believe still, unfortunately, that 3D will take over the film industry. Or actually, this has already happened:
For example, although Disney and DreamWorks Animation are both made their films for a long time the 3D technology.
Even in Japan we have got a 3D animation tastes. Among other things idol series Love Live:.! For all the dancing and singing scenes were made in full 3D animation. And now, during the current winter season took place in what we are all afraid; anime series is fully animated 3D technology. What can we expect from this? Sayonara 2D, 3D welcome.
Well, what I actually matter? Self is not never really interfered with western animation, the use of 3D animation, which could of course be due to the fact that they have lived always involved in the development of 3D animation. Anime always accustomed again to see as normal and manual dexterity dazzling offenses inspired by art. Actually, quite terribly self abhor the idea that all animes would be the future of 3D models. I'm old-fashioned enough that I want to see anime in 2D and that's it. It may of course be that all hitherto seen 3D has been a kind of mud and one of vomit, that it does not make me thumbs up on its behalf. But on the other hand the technology is developing all the time and I think a couple of years 3D Animation is a considerably higher quality and better to watch. I can still say I'm not looking forward to the fact that 3D will eventually displace 2D. However, I do not think that 2D will disappear before many years on the market. I follow with a big expectation the direction in which the anime is going in the future!
Olipa hauskaa lukea ajatuksiasi tästä aiheesta, olen pohtinut aiemmin asiaa itsekin. Itse en osaa niinkään animen 3D -versioihin ottaa kantaa, joten puhun enemmänkin länsimaisen animaation kannalta.
VastaaPoistaMutta tosiaan, näyttää vahvasti siltä että 3D ottaa ja vie paikan 2D animaatiolta lopulta lähes kokonaan. En usko ettemmekö tulevaisuudessa näkisi enää koskaan upeita uusia 2D-animaatioita, mutta veikkaan että niitä tullaan tekemään vähän niin kuin nukkeanimaatioita nykyään. Harvoin, mutta tehdään kuitenkin. Ja todennäköisesti pienellä 3D:n avulla.
Mikä tahansa animaatio näyttää onnettomalta jos se on tehty huonosti, oli se 2D, 3D tai stop motion. Silti ymmärrän hädän animekatsojalla, anime kun on niin sidoksissa upeisiin 2D-animaatioihin, että tietokonemallinnettu versio tuntuu varmasti tökeröltä. Länsimaisessa animaatiossa homma on eri, sillä 3D-animaation tyyli täällä on niin erilainen verrattuna 2D:hen.
Itse henkilökohtaisesti rakastan uusimpien Disneyn, Pixarin ja DreamWorksin elokuvien animaatiojälkeä. Olen jonkin verran myöhäisherännäinen animaatioharrastukseni suhteen, sillä kiinnostuin animaatioista vasta nimenomaan tietokoneanimaatioiden takia. Niinpä myös pidän enemmän 3D-animaatiosta ja minusta on mahtavaa miten rajattomat mahdollisuudet se antaa mm. maailman rakennukselle. Tietty käsityön jälki siitä toki puuttuu. Sitä kaivatessani katson mielelläni erityisesti Studio Ghiblin elokuvia, joiden 2D-animaatioita ei voi olla ihailematta.
Hei Vilhelmiina ja kiitos pitkästä viestistäsi!
PoistaHienoa kuulla toisen mielipide asiasta ja eri näkökulmasta!
Itse olen myös aina pitänyt länsimaiden 3D-animaatiosta, sillä se on niin erilaista kuin japanilainen animaatio. Sillä länsimaisissä animaatioissa hahmot ovat hyvin karikatyylisiä ja kaikkia hahmojen kasvoista näiden ruumiinrakenteeseen on pyritty liioittelemaan ja näin ollen animaatio on saanut paljon enemmän liikkumatilaa. Myös satuolentoja ja eläimiä animoidaan huomattavasti enemmän kuin Japanissa. Japanilaisessa animaatiossa hahmot taas ovat lähes poikkeuksetta ihmisiä (ellei Muumeja ja Hopeanuolta oteta lukuun) ja vaikka hahmojen kasvonpiirteet mm. isot kalansilmät ovat liioiteltuja piirteitä, muuten hahmot ovat muuten ihan tavallisen näköisiä. Ihmisten animointi on myös huomattavasti vaikeampaa, varsinkin jos liioittelun mahdollisuutta ei ole.
Tietenkin tähän vaikuttaa se, että koska itse olen kasvanut 2D-animen parissa niin 3D saattaa tuntua hieman vieraannuttavalta. Länsimaat ovat 3D-animoinnin suhteen edelläkävijöitä, sillä lännessä 3D-tekniikka on ennemmin otettu käyttöönkin kuin Japanissa, missä 3D-tekniikka tuntuu aivan uudelta keksinnöltä. Talouden kannalta katsottuna japanilaisten kannattaisi siirtyä kokonaan 3D-animointiin, sillä se on huomattavasti halvempaa kuin 2D, minkä tekemiseen tarvitaan enemmän käsiä ja enmmän resursseja. Animoinnin helppous varmasti myös houkuttaa animaattoreita sen pariin. Mutta kuten sanoit 3D-animaatio antaa myös enemmän mahdollisuuksia, mitä 2D ei välttämättä anna. Ja onhan 3D-animaatio välillä aivan upeaa katsottavaa ;).
2D-animoituja elokuvia onkin näkynyt markkinoilla nykyään hyvin vähän. Tietenkään en itse usko, että 2D-animaatio katoaa kokonaan, mutta vähenemässähän ne ovat. Disneyn viimeisen piirroselokuva taisikin olla Prinsessa ja Sammakko?
Ai etta, Studio Ghiblin elokuvat ovatkin sitä jotain. Niissä tekijöiden kädenjälki näkyy ja se kaikki vaiva mikä elokuvan eteen on tehty. Likkuva linna taitaa olla ainoa Studio Ghiblin elokuva, jossa on käytetty 3D-animaatiota. Kuitenkaan sen jälkeisissä elokuvissa ei ole vastaavaa tekniikkaa nähty. Studio Ghiblin animaatio onkin oikeaa silmän karkkia!
3D-animaatio on kuitenkin sellainen asia, mikä varmasti jakaa mielipiteitä sekä puolesta, että vastaan. Varsinkin animeharrastajien keskuudessa. Luulen kuitenkin, että 5 tai 10 vuoden päästä 3D-animaatio on yhtä hienoa katsottavaa kuin nykyinen 2D-animaatio. Ja todennäköisesti kun se tapahtuu meikäläinen saa syödä happamat sanani 3D-animaation suhteen :D.
Tuo on muuten totta mitä sanoit länsimaisen ja japanilaisen animaation eroista ja varsinkin ihmisten animoinnista. En ollut tullut sitä ajatelleeksikaan.
PoistaJoo Disneyltä viimeinen (toistaiseksi) 2D-animaatio on Prinsessa ja Sammakko. Ja esim. Pixar ei ole 2D:tä ikinä edes tehnytkään.
Käsittääkseni Liikkuva linna ei ole aivan ainut Studio Ghiblin elokuva, jossa 3D-efektejä on käytetty, jotenkin ainakin mieleen on jäänyt että ainakin Henkien kätkemässä ne kukat olisi tehty 3D:nä (siis ne vaaleanpunaiset joiden lomitse Haku ja Chihiro juoksevat, ja jotka toistuvat unessa). Saatan olla kyllä väärässäkin.
Tosiaan, onneksi 3D kehittyy ja sen myötä sitä on aina vain hauskempaa (tai siedettävämpää :D) katsoa.
Saatat kyllä muuten olla oikeassa. En ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Pitänee muistaa laittaa merkille ensi kerralla kun elokuvaa katson.
PoistaLiikkuvassa linnassa 3D-tekniikkaa on käytetty huomattavasti enemmän kuin missään muussa Studio Ghiblin elokuvassa. Pieniä asioita on voitu tehdä muissakin leffoissa 3D:nä, mutta Liikkuva linna on ainoa Studio Ghiblilta missää 3D:llä on näin suuri osa animaatiossa.